Sunday, June 5, 2011

6 P.U.L.U.H

Aku suka sejarah. aku tau, entri ni xdk kaitan dgn blog aku. krn aku hnya biasa mncoretkan hal2 ttng diri aku dan kdaan sekeliling aku sendiri- selfish katanya

aku punya sbb untuk entri ini, Sbb sejarah mengajar kita bgaimana perasaan cinta dan sayang pd tanah air btuah ini, bumi merdeka ini.

Tp mse skolah sbjek sejarah bukan pilihan, pulak doh???

p la negara mana pun, pasti bumi merdeka ini tetap di hati, iklim y panas d sini pasti d rindui.. ye dak?

kami melintasi Laut China Selatan pagi sabtu 13 mei y lalu,

tatkala bercuti bersama kawan2 sekelas

saat berada d dalam boat menuju Marine Park untuk snorkeling,
aku tpandang sebuah pulau y sangat rata,
aku terfikir ttntg tambakan pulau
kerana ia kosong
pasir memenuhi pulau itu, seluruh pulau

lalu spontan btanya kpd budak y membawa boat

“pulau apa 2”

Ha…….. tu la pulau ???

Balik ni mung google

Balas budak 2 dalam slang tengganu

cisssssssss(balas aku dalam hati)

Mmg aku penah dgr pasal pulau bidong

Atau

A boat people

Cmne perjalanan org Vietnam y tpksa menjadi pelarian meninggalkan negara kerana kejatuhan Saigon ke tangan komunis sekitar 1975

sebuah kem pelarian untuk pendatang tanpa izin Vietnam telah dibina di pulau ini oleh Kerajaan Malaysia dan UNHCR

Sepenuhnya pulau bidong dikosongkan pd 1991

Pelarian pulau bidong telah berhijrah ke us, canada, australia, perancis y menerima mereka sebagai warga tetap. xkurang juga y pulang ke Vietnam semula

Rasa lebih sopan kalau kte panggil golongan ini sebagai ORANG HANYUT kn

Mereka tinggal di pulau bidong dr 1975-1990. Setelah lebih 30 tahun berlalu, Adakah anda sedar ttng hal ini? hampir 40 tahun jugak kn

Meraka mengucapkan jutaan terima kasih kpd krjaan Malaysia kerana menerima mereka di pulau itu walau hanya tempat persinggahan,

kesimpulannya, sebahagian drpd mereka di lahirkan di Malaysia, di Pulau Bidong, Terengganu Darul Iman dan mmbesar d negara2 y menerima mrk sbg rakyat negara y tlibat

Mereka juga sedar bhw mereka tidak lawak menuntut hak sebagai rakyat Malaysia, ttp mrk tetap bbagga kerana menjadi sebahagian drpd kita

Tp aku spe? Pndai2 nk ubah dan cipta sejarah kn?

Aku Cuma nk bkongsi ttng perasaan dan pengalaman mereka

pape pun, Malaysia i luv u, wa caya sama lu


No comments: