Monday, April 13, 2009

Aku sayang semua

Salam,
Gelap semakin merangkak…
Cerah kian kelam…
Hari semakin malam.

Tiba2 aku tringat peristiwa 6-7 tahun lepas.
Yup! aku tringat kisah ni sebab suasananya yang hampir sama dengan suasana masa lalu. Aku sdg mnunggu bus untuk balik ke hostel slps rutin mingguan ku fly ke rumah. Warden sekolah xlarat lg nk halang aku. Biar berbuih mulut deorang nk marah atau penat tenaga deorang nk denda aku. Aku tetap akan balik ke rumah. Memang dh jd kewajipan utk balik stp minggu slps pemergian ayah ke alam sana.. (aku merupakan sorang ank y baek)
~Sila ke toilet utk muntah dan kembali sambung membaca~
tp ni adalah kebenarannya...

Tme kasih cikgu!
Sekarang aku dh kembali normal walaupun aku pernah melakukan sesuatu y xadil pdmu… Smpai pernah warden 2 dtg umah jmpa mak aku dan bincang pasal perangai aku ni. Mak aku cool je beb! hihihihihi

Kembali pd fokus utama,
Masa kt bus stop, ujan turun dengan lebat. Aku tengok sorang pak cik y basah kuyup menaiki motosikal dgn pembonceng d blkgnya. Tbe2 mlelah air mata. Begitu sedih aku tgat pd arwah ayah. Bygkan sorang ayh y dh tua, tenaga xsekuat kita snggup basah utuk mhantar anknya ke bus stop. Dlm pemikiran aku, mungkin anaknya mahu pulang ke bandar. Kuala Lumpur mungkin! Aku pkir pak cik ni bukan org senang. Sbb hnya menaiki motor keluaran Honda (petak/bulat) y usang gle. Aku tpikir, aku xsempat balas jasa arwah ayah. Sekarang aku cuba utk membahagiakan 2 insan tsayang (utama) dan insan2 dalam dalam hidup aku. So, marilah brdoa agar aku cepat kaya dan selamat dengan rezeki y halal bg membahagiakan insan2 y tsayang termasuklah semua pembaca.

Lps ayah pergi, mak dh jmpe pnganti ayah. ALHAMDULILLAH!

Memang kami adk bradik syukur gle, kami y kalut suruh mak kwen len. Sbb memegang stutus “J” adalah sangat pedih! msa 2 mak xtkecuali mnerima fitnah dan kutukan org kmpung. Jd, org kmpung mgeluarkan spekulasi liar dan xbermoral y mak nk rmpas suami deorang! Kadang2 org kmpung aku gle (memang gle pon). Masing2 punya suami y dh xlarat nk idup ckp mak aku nk ke suami deorang. (de ke patot?)
(Ini adalah brdasarkan bancian umur semua penduduk kmpung aku)

Aku begitu kecewa! Xdk kata2 y bleh aku samakan dgn kdaan masa itu. Hanya Tuhan y tahu. Kehadiran ayah (Salleh bin Yahaya)kini lebih bermakna, ALHAMDULILLAH.

Tp ank2 sekarang dh lupa 2 semua. Mak ayah cm dh xwujud pd deorang. Moral kt sni aku nk pesan...
1-hargai pengorbanan mak ayah kte sementara deorng masih mmpu melihat dunia.
2-anak2 jgn jdik cm Tanggang atau Malim Kundang (xpasal2 kne sumpah jd batu)
3-sbenarnya deorng xmintak balasan… (mak aku ckp la) mak korang aku xsure, so bleh tnye pas ni ek
4-kte kne igt utk sentiasa menziarah dan menjaga kebajikan mak ngn ayah
5-SEBAB... MATI adalah sesuatu y pasti!
6-kte pun akan tua, bukan smpai bila2 akan cantik, kacak dan bergaya.

Sekian,
P/S:
~AL-FATIHAH juga kpd semua insan y tlh dijemput pergi, moga slmt dan sjhtera d alam sana, AMIN~

No comments: